Literatura romana … pe moarte ?

M-a batut gandul dar nu l-a tinut mult, a citit regulamentul si s-a calmat. Nu am un an de vechime pe blog si nici nu scriu foarte regulat. Scriu doar cand am ceva de spus si asta e principiul la care tin enorm. Anuntul m-a facut insa curioasa, minimul necesar pentru a da o raita pe site-ul organizator si a-mi face o parere. Mi-am imaginat repede repejor un scenariu “ce ar fi daca nu s-ar povesti … cu reguli impuse”, cu alte cuvinte ce as fi ales daca as fi indeplinit conditiile?

Pai as fi ales cu siguranta belestristica romaneasca get-beget ca am fibra patriotica puternica si am luat cateva plase bune cu traducerile din diverse alte limbi. Problema cu vrutul este ca de multe ori nu-si schimba starea din lipsa de mijloace.

Editura in chestiune propune … sapte romane de autori romani in categoría “literatura romana” si doua-zeci-si-trei de romane in categoría “beletristica – autori romani”. Nu ma intrebati unde-i logica in categoriseala asta ca nu-s expert in materie. Se prea poate sa nu fi cautat eu cum trebuie si unde trebuie, m-am folosit doar de mijloacele rapid accesibile puse in evidenta pe site. Cert e ca incitatia catre consumul de cultura autohtona tinde temeinic spre zero.

Cum tocmai am picat ieri din intamplare peste un articol aparut pe la francezi care arata cu degetul starea deplorabila in care se gaseste productia literara romanesca (text aici) nu ma pot abtine sa nu arunc cu noroi mai departe, in aceasi directie cu cea deja trasata de articolul semnalat din care citez :

Avant même de défendre la culture de leur propre pays, les éditeurs roumains n’aspireraient qu’à engranger des bénéfices en se focalisant sur la traduction des best-sellers mondiaux. Au plus grand mépris de la culture locale. 

Intreb la randul meu „ce se poate face stimabililor editori pentru a ameliora situatia? Ce altceva decat banul rapid si usor – riscul zero se pare ca exista – poate atinge coarda sensibila a criteriilor dvs. de selectie? „

6 thoughts on “Literatura romana … pe moarte ?

  1. }ntrebarea este adresată editorilor aşa că n-am să îndrăznesc să mă aventurez în a da un răspuns. Boala nu-i românească, asta-i clar. Mai peste tot, între bestseller şi producţie literară nu prea se pune semnul egal. Ar exista o variantă cum e cea impusă în anumite state, televiziunilor : un procent din „marfă” să fie carte românească. Dar lucrurile sunt atât de grave, în special în rândul tinerilor, încât am ajuns să ne bucurăm atunci când îi vedem aplecaţi asupra unei cărţi, indiferent în ce colţ de lume a fost ea scrisă.

    • Prin comparatie cu ce se petrece „pe altundeva” e grav, zic. Desigur, totul e relativ dar in cazul asta sa nu ne mai plangem ca „se duce tara de rapa”. Am vazut ca Amazonul propune optiunea „self-publishing” din pacate romana nu face (inca) parte din limbile posibile. Problema este ca timpul trece si referintele raman aceleasi. „Bine ca exista” ar spune unii dar pe acest tip de logica am fi ramas demult in epoca lui Vlad Tepes.

  2. Eu mă gândesc că francezii să se mai uite în curtea lor. Prea le știu ei pe toate și prea suntem noi niște proști. (Îmi vine în minte scena din Moromeții de la fierărie, când se revoltă Țugurlan: ”Taci din gură, că ești prost!” etc.)
    Cât despre edituri…știm foarte bine că se moare de foame dacă nu se aliniază…”trendului”.
    Eu cred că trebuie să mai și producem ceva de calitate ca să merite. (și sunt și câteva exemple clare că se poate și că există șanse.)

    Până una alta, exercițiul lecturii merită. Și din cărțile proaste ai ceva de învățat.🙂

    • Francezii n-au facut altceva decat sa preia un articol din Romania Libera scris de un roman Ovidiu Pecican. Sunt ferm convinsa ca „ceva de calitate” exista dar nu este publicat.

Lasă un răspuns

